Reisverhaal

De vrolijke huisjes van Burano

Burano eiland Venetië kleurijke huisjes

Tijdens de voorbereiding van mijn reis naar Venetië was ik de eilandjes Murano en Burano al verschillende keren tegen gekomen. Vooral Burano trok mijn aandacht vanwege de vrolijk beschilderde huisjes in alle kleuren van de regenboog. Hier wilde ik naar toe!

Op de laatste dag vertrokken we vroeg in de ochtend met de vaporetto vanuit het centrum naar de stop Ca’ D’Oro. Vanuit daar liepen we naar het bootstation Fondamente Nove A. Dit was wel eventjes verwarrend, want er zijn maar liefst vier stations aan het water met deze naam. Uiteindelijk moesten we rennen om de boot (nummer 12) nog te halen. De boot missen was geen optie, want later op de dag moesten we weer naar het vliegveld. We gingen eerst naar Burano aangezien ik hier het liefst heen wilde en het verste weg was. Onderweg kwamen we langs allerlei andere eilanden en ook langs de begraafplaats van San Michele, dat zag er erg bijzonder uit.

Na ongeveer 42 minuten kwamen we aan op Burano. De meeste toeristen liepen recht door, dus besloten we om rechtsaf te gaan. In deze straatjes kwamen we bijna niemand tegen, behalve een paar inwoners die net terugkwamen met boodschappen van het vaste land.

Venice iceland Venetië BuranoBurano eiland Venetië kleurijke huisjes

Helaas hadden we niet zoveel tijd op het eiland. Ik zou aanraden om er echt een dagtrip van te maken, zeker als het een zonnige dag is. Dan kun je lekker zitten in de zon langs het water, foto’s maken van je outfit, bij de huisjes, of een ijsje eten. Daarnaast is Burano ook bekend vanwege het traditioneel maken van kant en borduursel. Je kunt het kantmuseum bezoeken om meer te weten te komen over deze ambacht. Het eiland Torcello is trouwens ook mooi om te bezoeken en ligt vlakbij Burano.

Burano eiland Venetië kleurijke huisjes

Van oorsprong is Burano een vissersdorpje en de mensen begonnen hun huizen te schilderen, zodat het makkelijker terug te vinden was in de dikke mist. Tegenwoordig moeten de inwoners van het eiland eerst toestemming vragen aan de gemeente om hun huis te schilderen. Voor elk huis zijn er een aantal kleuren vastgesteld, zodat het huis goed past in de straat. Twee keer een geel huis naast elkaar, kom je bijvoorbeeld niet tegen.

Burano eiland Venetië kleurijke huisjesBurano eiland Venetië kleurijke huisjesBurano eiland Venetië kleurijke huisjesBurano eiland Venetië kleurijke huisjesBurano eiland Venetië kleurijke huisjesBurano eiland Venetië kleurijke huisjes

Ondanks het slechte weer hebben we genoten van onze wandeling op het eiland! Ik zou hier zo naar toe willen verhuizen. Tegenover de bootstop haalden we nog een warm broodje en vertrokken we naar Murano.

Heb jij wel eens van Burano gehoord?

17 reacties op “De vrolijke huisjes van Burano

1. Grappig, een soort Italiaans Willemstad.

2. Heel leuk! Ik heb nog nooit van Burano gehoord 🙂

3. Wauw, ontzettend gaaf! Ik had er nog niet eerder van gehoord.

4. Wat een goeie tip! Ik kende dit ook nog niet maar het ziet er zoveel leuker uit dan al die andere plekken. Vrolijk met al die kleuren en ook gezellig met dat water overal.

5. Ik ben wel in Venetië geweest, maar veel te kort. Zo blijkt! En wist, eerlijk gezegd, niets van Burano af. Dank je voor de tip! Wil er zeker een keer terug nu. Mooie foto’s ook!

6. kimmichaelis

Wauw! Prachtig zeg met al die kleuren. En wat ziet het er onwijs gezellig uit die smalle straatje en die bruggetjes. Zo leuk. Had er nog niet eerder van gehoord

7. Jaaa I love Burano, Murano en alles rondom Venetië. Zo mooi, romantisch en net een film. Wat maak je super super mooie foto’s!

8. Wow, het ziet er super leuk uit met al die gekleurde huisjes!

9. Oh wauw wat mooi. Direct even gekeken of we in de buurt zijn deze vakantie, maar helaas niet. Schrijf het wel even op voor een volgende keer.

10. Wat tof! Het ziet er echt gezellig uit en vooral heel fotogeniek. Hier zou ik een hele week kunnen vertoeven om foto’s te maken. Prachtig!

11. Jaaaa Burano is zo’n leuk eiland. Ik vond sowieso de eilanden in de lagune van Venetië wel een leuke afwisseling met Venetië zelf. 🙂

12. Het lijkt me geweldig om in zo’n gekleurd huisje te wonen. Het lijkt me dat je dan nooit somber kunt zijn : )

13. Wat een prachtige zomerse foto’s , het is niet te zien dat jullie slecht weer hadden!

14. Mooie foto’s! Ik ben echt fan van mooi gekleurde huisjes. Super leuk!

15. Wat een mooie foto’s en plek! Zo anders dan de rest van Italië.

16. Aah super mooie fotos! Ik was vorig jaar ook naar Venice geweest en Burano was echt één van mijn leukste herinneringen.