Reisverhaal

Rondreis Andalusië | Adembenemend Ronda

Vanuit Malaga gingen we met de trein naar het idyllische stadje Ronda. De treinreis duurde ongeveer twee uur en de bergen rondom Malaga zijn prachtig! Ik had al veel goede dingen over Ronda gehoord en ik was benieuwd hoe ik het zou vinden. Ronda is een klein stadje, maar het is nu één van mijn favoriete plekken in Zuid-Spanje.

Dag 3 – Ronda

Na onze treinreis, dropten we onze koffers in Hotel Royal (10 minuten van de brug vandaan) en gingen meteen naar het park aan de overkant van de straat Alameda Del Tajo. Hier had je uitzicht op de vallei en als je naar beneden keek zag je hoe diep het eigenlijk was.

Rondreis Andalusië Ronda-2

Daarna liepen we naar de beroemde brug, de Puente Nuevo.

Rondreis Andalusië Ronda-7
Puente Nuevo
Rondreis Andalusië Ronda-10
Het oude centrum van Ronda

Ronda is een bijzondere stad, want het wordt in tweeën gesplitst door een gigantische kloof. Aan de ene kant is het rustige oude centrum en aan de andere kant ligt het moderne centrum. In het midden stroomt de rivier Guadalevín.

Rondreis Andalusië Ronda
El Lechuguita

Rondreis Andalusië Ronda-5

Ondertussen was het al lunchtijd en aten we super goedkope en lekkere tapas bij El Lechuguita. Elke tapas kostte hier maar 80 cent en vooral de Spaanse tortilla was heerlijk. Ik baal nog steeds dat ik hier geen tweede keer gegeten heb. Veel restaurants in Spanje houden midden op de dag siësta, wat betekent dat ze voor een deel van de dag gesloten zijn. Ook in de wintermaanden. Zo was El Lechuguita open van 13:00 uur tot 15:30 uur en van 20:30 uur tot 00:00 uur.

Rondreis Andalusië Ronda-14Rondreis Andalusië Ronda-15

Rondreis Andalusië Ronda
De Puente Viejo

Rondreis Andalusië Ronda-16

Daarna gingen we naar het oude centrum van Ronda, waar het een stuk rustiger was. Je vindt hier veel minder winkels en restaurants dan in het nieuwe gedeelte. We liepen langs de stadsmuur naar beneden en kwamen langs een Arabisch badhuis en een oude Romeinse brug. Vanaf hier kon je weer met een trap omhoog naar een iets hoger gelegen brug, Puente Viejo. Vanaf hier kun je door de Jardines de Cuenca langs de kloof wandelen.

Rondreis Andalusië Ronda-18
Jardines de Cuenca

Rondreis Andalusië Ronda-20

’s avonds gingen we op zoek naar een geschikt vegetarisch restaurant en dat bleek in Ronda nog best een opgave te zijn. Veel restaurants hebben vlees en vis op het menu staan en soms is de enige keuze een salade. Uiteindelijk hebben we pizza gegeten bij het Italiaanse restaurant Bella e Vita.

Dag 4 – Ronda

De volgende dag wilden we graag de kloof van dichterbij bekijken. Daarom brachten we eerst een bezoek aan de Casa del Rey Moro, waar de geheime mijnen zijn van wel 80 meter diep. De gangen van de mijnen zijn in de rotsen gehouwen en hebben verschillende kamers. Vanuit de mijnen kon water voor de stad gehaald worden, als het onder beleg was.

Rondreis Andalusië Ronda-25Rondreis Andalusië Ronda-26

Beneden heb je een bijzondere ruimte met heel veel raampjes en kun je de helder blauwe rivier goed zien. Daarna maakten we een wandeling langs de stadsmuur naar beneden. Vanaf hier kon je de grote brug pas écht goed zien!

Rondreis Andalusië Ronda-51Rondreis Andalusië Ronda-48

Er was nog een smal pad waarmee je tot onder de brug kon komen. Mocht je hier een keer heen gaan, let dan goed op dat je niet uitglijdt. Er zitten namelijk wat gevaarlijke stukken tussen. Wel was het heel gaaf om hier te lopen. We kwamen bij de andere kant uit van het blauwe water dat we hadden gezien bij Casa del Rey Moro.

Rondreis Andalusië Ronda-27Rondreis Andalusië Ronda-28

Op de terugweg was de zon al bijna onder en hadden we spectaculaire zonsondergang.

Rondreis Andalusië Ronda-31Rondreis Andalusië Ronda-32

Rondreis Andalusië Ronda-35

’s avonds aten we bij Casa Maria, waar ze een heerlijk vegetarisch gerecht hadden met aardappels, kaas en groeten uit de oven.

Dag 5 – Ronda

De laatste ochtend van ons verblijf in Ronda, stonden we heel vroeg op om de zonsopgang te bekijken. Achteraf gezien waren we wel bijna een uur! te vroeg, maar het was het wachten in de kou waard. Wanneer de zon vanachter de bergen tevoorschijn komt, valt er een prachtig licht op de kloof.

Rondreis Andalusië Ronda-37

Na ons ontbijt vertrokken we naar het treinstation om richting Cordoba te gaan.

Wil je meer lezen over Andalusië?

Hier lees je alles over de kustplaats Malaga

Cordoba is een verborgen parel in Andalusië: dit kun je er doen

14 reacties op “Rondreis Andalusië | Adembenemend Ronda

1. Prachtig, plekken waar ik nog nooit ben geweest. Maar waar ik zeker eens heen wil!

Geliked door 1 persoon

2. Waaaw, wat een foto’s! Lijken recht uit een boekje te komen.

3. Wauw wat een foto’s! Is zeker een plek dat ik ook eens wil bezoeken.

Liefs, Eva

4. Ziet er onwijs mooi ult. Krijg helemaal zin in om op vakantie te gaan.

5. Mooi hoor! In die kroeg zou ik ook wel eens iets willen eten of drinken

6. Wat prachtig daar! Hele mooie foto’s ook.

7. Dit is een mooie plek om te bezoeken. Mijn zusje is ook geweest en was ook erg enthousiast! Dus het staat op mijn travellist.

8. Lijkt me een prachtig en gezellig plekje. Ook heel mooie foto’s! Doet me dromen.

9. In mei ook in malaga geweest. Helaas niet in ronda, het ziet er prachtig uit daar!

10. Wat ziet het er allemaal prachtig uit. En ook zulk fijne weer!