lifestyle

5 tips om je ochtend goed te starten

Je ochtend beginnen met veel energie? Hoe je de dag start heeft invloed op hoe je je de rest van de dag voelt. Daarom is een goede start van de dag zo belangrijk. Ik geef je 5 tips om je dag positief en met meer energie te starten.

Al eerder vertelde ik dat ik op vakantie meer een ochtendmens ben dan thuis tijdens een normale week. Ik wilde mijn ochtendroutine aanpassen, zodat ik de dag met nieuwe energie begin. Mijn dag is hierdoor productiever en ik voel me veel beter dan wanneer ik lang uitslaap en pas later op de dag begin.

Een voorwaarde om je dag goed te beginnen is om ’s avonds op tijd naar bed te gaan, want door genoeg slaap ben je uitgerust in de ochtend. Om een nieuw ochtendritueel in te bouwen, kun je iets vroeger op staan dan normaal, zodat je hier wat meer de tijd voor kunt nemen. Of als je nog niet een goed ritme hebt, probeer dan elke dag rond dezelfde tijd op te staan. Na een poosje gaat het dan vanzelf!

1. Dans!

Zet je favoriete muziek op en beweeg hierop. De beste manier om je lichaam wakker te maken is namelijk door te bewegen. Je kunt een korte fitness- of yogaoefening doen en hierdoor activeer je je hersenen en lichaam voor de rest van de dag. Het energielevel waarmee je de ochtend begint, is van grote invloed op de rest van de dag. Ook alleen een paar simpele stretchoefeningen doen al veel.

2. Douche in de ochtend

Hoewel ik persoonlijk liever een warme ontspannende douche neem vlak voor het slapen, kan een douche in de ochtend ook heel verfrissend zijn. Nog beter is om de warme douche af te wisselen met 30 seconden, koud water. Hierdoor wordt je lichaam extra wakker en geef je een boost aan je afweersysteem.

3. Start met een goed ontbijt

Door ’s ochtends een gezond en voedzaam ontbijt te eten, begin je de dag voor je lichaam goed. Ik krijg veel meer energie van een kom met havermout en vers fruit, dan van een croissantje onderweg. Drink daarnaast een glas (lauw) water voor het ontbijt. Het water zet je spijsvertering in gang en spoelt de afvalstoffen uit je lichaam weg.

4. Laat je mobiel liggen

Mijn mobiel is de grootste afleider met het opstaan. Vaak scroll ik ’s morgens in bed nog even door Instagram, check ik mijn appjes of kijk ik op andere sites. Hierdoor blijf ik veel langer liggen en verspil ik tijd die ik beter aan andere dingen zou kunnen besteden, zoals een goed ontbijt. Het is het veel efficiënter om dit bijvoorbeeld te doen wanneer je in de trein/bus zit op weg naar je school/werk. Het lijkt misschien lastig, maar probeer je mobiel pas een half uur of uur na het opstaan aan te raken.

5. Neem je doelen door

Aan het begin van de dag kun je je doelen voor die dag op een rijtje zetten. Dat kan in je hoofd bijvoorbeeld tijdens ontbijt, maar dat kan ook op papier. Door een overzicht te maken van wat je die dag graag wilt doen of bereiken, zorgt er voor dat je veel gerichter aan de slag kunt gaan. Focus je hierbij op het positieve en begin de dag met een lach.

Wat zijn jouw ochtendrituelen?

6 reacties op “5 tips om je ochtend goed te starten

  1. Bedankt voor de tips! Ik ben alles behalve een ochtendmens, maar ga het toch eens proberen!

    Like

  2. Fijne tips! Goed ontbijt doe ik trouw, dansen, doelen doornemen en tel laten liggen, wil ik best proberen eigenlijk.

    Like

  3. Schuldig aan het ochtend telefoon rondje! Douchen doe ik ook ’s avonds. Maar goed ontbijten, met havermout en fruit, doe ik zeker! Geeft energie tot aan de middag. Doelen doornemen is een fijne! Ga ik nog vaker bij stilstaan! Bedankt 👍🏼😉

    Like

  4. Kijk dit zijn goede tips! Ik heb me een tijdje geleden voorgenomen om ’s ochtends direct een Ben Liebrand Grandmix aan te zetten omdat ik daar zo vrolijk van word en wil dansen, maar dat ben ik eigenlijk daarna weer vergeten. Misschien toch maar eens gaan proberen. 😉

    Like

  5. Bianca Ronday

    Vooral de mobiel is de grootste boosdoener van tijd verspilling tegenwoordig. Zo zonde. Ik kan niet zonder mijn douche s morgens en een goede bak koffie ;).

    Like

  6. Ik begin de ochtend met een boterham en thee. Dan werk ik even, en daarna ga ik 45 minuten hardlopen.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: